Hjemve

Til piger og drenge

Nogle drenge og piger oplever somme tider at få hjemve. Hvis det sker for dig og det generer dig, kan du læse videre her.2013-07-25 19.24.58

Jeg ved ikke om du har fortalt nogen at du somme tider får hjemve, men det er der rigtigt mange som har prøvet. Jeg skriver lidt her om hjemve og har også samlet nogle gode råd fra andre, som har prøvet det. Til sidst har jeg indtalt en øvelse du kan prøve at bruge. Den kan være god at have lært på forhånd, til situationer hvor du føler hjemveen kan stoppe dig i at gøre de ting du gerne vil. Fx. tage på lejrtur.

Hvis vi sad sammen, ville jeg stille dig en masse spørgsmål, for at få rede på hvordan hjemve påvirker dig. Det ville jeg gøre, fordi det kan hjælpe en til at finde ud af, hvordan hjemveen påvirker en. Det kan der nemlig godt være forskel på. Spørgsmålene kan også hjælpe dig til at  finde ud af hvad du måske allerede har gjort, som måske har hjulpet dig. Jeg kan ikke høre svaret her, men du kan jo prøve selv at svare på det og selv blive lidt klogere på hvordan hjemveen påvirker dig. Du skal helst kigge på spørgsmålene på et tidspunkt hvor du ikke har hjemve -ikke lige når den er værst. det kan også være godt at kigge på det sammen med en ven eller en voksen – så kan i tale lidt om det.

Hvad sker der når du mærker hjemveen? bliver du ked af det? bange? Kan du mærke den i kroppen? fx som en trykken i brystet, klump i maven eller som gråd i halsen?

Hvad får hjemveen dig til at gøre? fx græde eller blive væk fra situationer hvor du ved den kan dukke op? Nogle drenge og piger holder den meget hemmelig og er rigtigt bange for at den skal blive opdaget, fordi de synes det er pinligt og måske fordi de tror de er de eneste som kan have det sådan.

Fortæller hjemveen dig noget -godt eller skidt? Nogle drenge og piger synes, at hjemveen fortæller dem at de er forkerte, er nogle slapsvanse, ikke er som andre osv. Andre synes at hjemve kan fortælle noget vigtigt. Fx at man savner sin familie fordi man holder af dem og har været meget væk. Det kan også være at der er sket mange ting. Så kunne hjemveen måske sige en noget om, at man trænger til at være hjemme og hygge lidt, i stedet for at skulle være ude med en masse andre. Hvis du somme tider synes dine forældre er dumme og irriterende, kan hjemveen måske også sige noget godt om, at du faktisk  også godt kan lide din mor/far. Det er vigtigt i forhold til det næste spørgsmål.

Skal hjemveen væk eller der det somme tider ok at mærke den? Når der er noget vi vil have væk, er det jo vigtig at vide hvor meget det skal væk. Er det somme tider ok eller må hjemveen slet ikke få plads i dit liv? Personligt synes jeg godt man må savne de mennesker man holder af lidt, når man er væk fra dem, men jo helst ikke så meget så man slet ikke kan have det sjovt.

Hvad hjælper?

Jeg har lagt mærke til, at mange piger og drenge selv har tanker, om hvad der er en hjælp, på de tidspunkter hvor de ikke vil have hjemveen skal bestemme. Du kan selv prøve at tænke over, hvis der er tidspunkter hvor du ikke fik hjemve, eller hvor det ikke var helt så slemt. Mon der var noget du gjorde eller noget som hjalp dig?

Her er nogle forslag fra andre som har oplevet hjemve. Du kan se, om du kan bruge nogen af dem:

  •  Man har færre kræfter til at stå imod hjemve når man er rigtig træt, så nogen synes det er en hjælp, ikke at blive alt for længe oppe.
  • Nogen synes også det er en hjælp ikke at få for meget slik og cola inden de skal i seng, fordi man godt kan blive lidt underlig i kroppen af det og det kan gøre følelsen i kroppen mere ubehagelig og så bliver man bekymret for om det er hjemve og når man er bekymret, får man lettere hjemve.
  • Nogen synes det hjælper at tage noget med fra en man holder af. Fx kan nogen bedre falde i søvn, hvis de sover i fars t-shirt eller har en ting de kan holde i hånden som minder dem om mor. Måske får det ikke hjemveen til at gå helt væk, men hjælper en til bedre at kunne falde i søvn, selv om man har lidt hjemve.
  • Nogen synes det hjælper, hvis man mærker lidt hjemve når man skal sove, at sige til dig selv, at det tænker jeg over i morgen og bare lægge sig til at sove.
  • mange synes at det hjælper, at fortælle en god ven eller en voksen hvordan man har det, fx på en lejrtur, så der er én som ved hvordan det er og som man kan tale lidt med hvis det bliver svært- eller bare kan sove ved siden af.
  • mange siger, at man skal prøve ikke at tænke for meget på det, for så bliver det værre, -mens hvis man ikke tænker for meget på det, kan man glemme det lidt eller gøre noget andet.
  • Man kan begynde at sove ude ved at gøre det letteste først: så jeg starter med kun at sove én nat hos den jeg synes det er allermest trygt hos.Når jeg er ok med det, prøver et sted som er lidt sværere og når jeg er ok med det, så prøver et sted der er lidt sværere og så prøver lidt flere dage -inden den store hyttetur.
  • Hvis du har noget som har hjulpet dig i forhold til hjemve kan du skive på min mail eller skrive et svar nedenfor.

Tanker er som fiskekroge

Mange synes at noget af det som påvirker rigtigt meget i forhold til hjemve, er tanker. Når først man begynder at tænke over hjemveen bliver den større. fx hvis man er på lejrtur og skal jeg i seng, så tænker jeg, at jeg kunne få hjemve og så kommer man til at tænke på sidst man fik hjemve, og hvor ked af det man var, og lige pludselig er der mange tanker og man kan mærke hvordan hjemveen påvirker en mere og mere. Det er nærmest ligesom en fisk, som er blevet fanget på en fiskekrog og ikke kan komme af igen.

Hvis man i stedet ser sig selv som en lille fisk i en sø hvor der står rigtigt mange og fisker. Så ved man, at der er mange kroge som hænger ned, men jeg har opdaget at jeg ikke behøver at bide på krogen. Jeg kan kigge på krogene og bare lade være at bide på. Så behøver jeg ikke blive bange hvis der er fiskekroge – jeg kan svømme udenom. Det er lidt det samme med tankerne. Jeg kan nok ikke undgå de kommer, men jeg kan prøve ikke at “bide på” dvs. bare at lade tankerne være, når de kommer og ikke bruge mine kræfter på at tænke over dem. Det er ligesom at svømme udenom fiskekroge.

En øvelse

Ofte når man mærker hjemve, føles det som om, man slet ikke kan gøre noget. Derfor har jeg indtalt en øvelse du kan bruge, hvor jeg prøver at lede dine tanker i en retning, som mange synes er en hjælp.  Prøv den af nogle gange, og se om du kan bruge den i forhold til hjemve. Hvis du er bange for at få hjemve, fx på en lejrtur, er det godt at have prøvet øvelsen nogle gange inden, så du kender den på forhånd.

Da mange oplever at hjemve især dukker op når det er sengetid, er øvelsen lavet til at ligge i sengen og falde til ro. Hvis du synes om den, kan du lave dine egne metoder til når man står op, eller som kan bruges i løbet af dagen eller hvad du selv synes.

mange hilsner Vibeke

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *